Hans Neinhuis

Foto’s van Hans Neinhuis

« terug naar Foto’s Clubleden

Jaargang 1959, net als de Nikon F. Mijn eerste fototoestel kreeg ik op mijn 12e verjaardag, een Kodak Instamatic in kadoverpakking incl 2 films en 3 flitsblokjes. Na 2 weken vakantie op de Efteling waren de (inmiddels) 3 films toe aan ontwikkeling. 60 foto’s van auto’s op de parkeerplaats van de Efteling, oldtimers hadden ook toen al mijn interesse. Mijn moeder stopte subiet de sponsoring. Kodak in de kast. Einde fotocarrière. Eenmaal budgettair op eigen benen kwam er voor de vakantie 1980 een echte camera, een CanonA-1. De hele verzameling oude Exacta’s werd ingeruild. Ook werd ik lid van een fotoclub, KORRELS, vernoemd naar de beroemde club De Muggen (Korrels als muggen was hun devies, Theo Kelderman onze held). Bijzonder mooie foto’s kwamen bij KORRELS apart als 10X15cm in “Het doosje”, voor exposities etc. 1981 Mijn eerste foto voor “het doosje” Ik heb met deA-1, en een Ft-b voor infrarood en een T-90 voor zwartwit jarenlang, tot 2006, gefotografeerd, voornamelijk landschappen. De 20mm (toen nog een supergroothoek) mijn standaardlens. Zwartwit volgens het Zone-systeem van Ansel Adams. De AF EOSsen overgeslagen. Heb nog steeds niets met AF.

Vanaf 2004 digitaal, eerst een compactje erbij voor de vakanties. Vanaf 2006 i.v.m. het gemak een Canon 350D en geheel digitaal. Sindsdien print ik ook zelf. Daarna een Canon 5DMk2 en zware Zeiss lenzen maar i.v.m. het gewicht en schouderklachten inmiddels Fuji XT1. Maar het liefst fotografeer ik met mijn verzameling oud glas, echt glas, vaste brandpunten van 12 tot 500mm (met voorkeur momenteel voor de diverse 58mm’s en de 105mm) en zonder AF, AF-S, AS, NCS, APO, SDM, OIS, WR,DC, LD, PZD, PZO, USM, ASL, ED, XR,UXR,STM, Di, USD, DX, FX, ED, IF, IS, VR, OS, OSS, HSM, VC en ASPH. Alles op een Sony A7. Uiteraard in RAW. Sfeer vindt ik belangrijker in een foto dan scherpte. Ook vind ik een ongewone foto van iets gewoons (bijv. Schildmeer) interessanter dan een gewone foto van iets ongewoons (bijv. Borobudur). De eerste vertelt mij meer iets over de fotograaf, de tweede alleen iets over de locatie. Maar ik was vroeger ook trots op mijn vakantiefoto’s als ze op de foto’s in de reisfolder leken, zal een kwestie van ontwikkeling zijn.

Ik bewerk mijn foto’s in Photoshop 5, inmiddels ook meer dan 10 jaar oud. Zonder bewerking print ik niets, ik leverde vroeger op de fotoclub ook niet alleen negatieven in. De bewerking beperkt zich tot de gekende analoge dokatechnieken als doordrukken en tegenhouden, knippen en plakken doe ik niet. Ik heb een aantal mentoraten en cursi gevolgd niet alleen in de fotografie trouwens, oa bij Bas Meelker, Janny Wieringa, Karel Maat, Erwin Puts, Marc Bastmeijer, Gert Sennema en Ton Broekhuis. Overal leer je wel wat al was het van je medecursisten en/of hoe het (vlgs mij) niet moet. Ik haal mijn inspiratie meer en meer uit de schilderkunst/grafiek uit de tijd dat Beeldende kunst en Fotografie hand in hand gingen (1870-1930). Mijn laatste cursus was dan ook een cursus Kunstgeschiedenis. Op aandringen van mijn toenmalige club in 2015 een BMK inzending gedaan. Ik heb weliswaar de foto’s gemaakt maar 4 BMK’ers binnen de club hebben de keuze (uit 100 Foto’s), de volgorde en “Het Verhaal cq Concept” bepaald. Tot mijn grote verrassing werd de serie geaccepteerd. De rest van de Landelijke BMK’ers fotografeert nl voornamelijk Journalistiek en/of Mensen ik voel mij er, we hebben elke 2 maanden BMK-dag, niet echt tussen passen. Kijk maar eens op de site van de Bond naar de BMK-acceptaties. Er is dan ook wel een Landelijke Journalistiek groep maar niet zoiets als een Landelijk Landschap groep. Ze zullen in het westen wel geen Landschap meer over hebben. Tot zover mijn reis van analoog naar digitaal.

Hans Neinhuis

Reacties zijn gesloten.