Eppe Okken

Foto’s van Eppe Okken

Ik ben met fotograferen begonnen toen ik een jaar of 18 was. Ik werd getriggerd door mooie foto’s die ik bij een buurjongen in fotobladen zag staan. M’n eerste camera was een kodac instamatic. Later stapte ik over op een spiegelreflexcamera (Rollei). Ik maakte toen voornamelijk dia’s. In die tijd ontwikkelde zich wel al m’n voorliefde voor landschapfoto’s.

In 1976, ik woonde toen in Zuid Holland, bracht een kennis uit het dorp waar ik woonde me in aanraking met zwart-wit fotografie. Hij leerde me een rolletje te ontwikkelen. Door een toeval mocht ik de doka van een andere dorpsbewoner gebruiken. Na een verhuizing naar Hardenberg slot ik me aan bij de plaatselijke fotoclub. Dat heeft me verder geholpen op weg naar het maken van betere foto’s. In 1984 kwam ik in Slochteren wonen en hetzelfde jaar werd ik lid van Noorderlicht.

Sinds de komst van digitale fotografie heeft m’n hobby weer een boost gekregen. Het gemak van verwerken, de vele mogelijkheden om foto’s te optimaliseren en de kwaliteit maakte dat ik weer veel meer foto’s ging maken. Ik fotografeer vooral landschappen. Veelal met een groothoek objectief. Ik hou van eenvoud in de compositie. De provincie Groningen heeft veel mooie, fotografisch interessante, plekken. Mijn voorkeur gaat uit naar mijn eigen woongebied (gemeente Midden-Groningen), de polders bij de Dollard en de Wadden.

Eppe Okken