Jaap Groeneveld

Foto’s van Jaap Groeneveld

« terug naar Foto’s Clubleden

Vrijetijdsfotograaf, geboren (1951) en getogen te Schildwolde. Fotograferen doe ik al vele jaren en sinds 1982 ben ik lid van fotoclub Noorderlicht uit Hoogezand. In 2005 heb ik de overstap gemaakt van analoog naar digitaal. Voor mij was dit technisch een flinke stap vooruit. Mijn voorkeur gaat uit naar landschap fotografie. Meeste inspiratie om te fotograferen doe ik op in de polders van Groningen, het Hogeland en langs of op het wad. Ook probeer ik, door naar andere fotografen te kijken, mijn techniek te verbeteren en nieuwe inspiratie op te doen.

Met een Nikon full frame camera fotografeer ik in het RAW formaat. Het RAW bestand wordt ontwikkeld en bewerkt in Nikon Capture NX2, vervolgens wordt het RAW bestand omgezet in een TIFF bestand en eventueel verder geoptimaliseerd in Photoshop CS. Het TIFF bestand wordt met een Epson A2 printer op Hahnemuehle fine art papier geprint, vervolgens opgeplakt op een Polystyreen plaat en om de foto beter tot zijn recht te laten komen in een Passe- Partout gezet van zuurvrij karton. Het mooie hiervan is dat ik vanaf de opname tot en met het eindproduct alles in eigen hand heb.

De Nikon lenzen waarmee ik fotografeer zijn o.a. een 16- 35mm F4, 24-70mm F2.8, 70-200mm F2.8, Micro 105mm F2.8 en een 1.7 convertor Verder zit er in de fototas een SB-600 flitser, SB-900 flitser en diverse filters.

Jaap Groeneveld

Reacties zijn gesloten.